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exhibitions

Milano - 25 November 2016

Dipinti e Sculture dal XVII al XIX secolo

A seguito della mostra presentata nei mesi di aprile e maggio 2015 proponiamo, in questa nuova manifestazione,
un altro percorso espositivo grazie alla disponibilità dei proprietari delle opere che hanno reso possibile
l’iniziativa.
Si tratta di nove lavori, tra dipinti e sculture, che spaziano tra il XVII e il XIX secolo. L’asse portante della mostra
è incentrato sulle opere toscane: si inizia infatti con un raffinato dipinto di Francesco Lupicini – di prossima
pubblicazione nella monografia dedicata al pittore – probabilmente risalente al secondo ventennio del XVII
secolo. In tema più dichiaratamente barocco la mostra prosegue con una grande tela di Rutilio Manetti di poco
posteriore al primo dipinto: siamo infatti sul finire degli anni Venti, epoca in cui l’eco caravaggesca è ancor
più vivida nel patrimonio figurativo dell’artista senese. Spostandoci di circa mezzo secolo in avanti troviamo
un’importante opera di Alessandro Gherardini dipinta durante il periodo giovanile contemporaneamente
al soggiorno fiorentino di Luca Giordano. L’opera che conclude il nucleo di dipinti toscani è costituita da un
grandioso ritratto di Giovanni Domenico Ferretti, dipinto a Firenze presumibilmente durante gli anni Quaranta
del XVIII secolo e forse raffigurante un esponente dell’antica famiglia dei Lorena.
In ambito ottocentesco vi sono poi tre sculture e due dipinti: la prima ancora in ambito toscano, una Testa ideale
di Beatrice di Lorenzo Bartolini, risalente al secondo decennio del XIX secolo. Degli stessi anni ma realizzato
a Milano vi è uno straordinario dipinto di Francesco Hayez il cui soggetto trae ispirazione da una delle vicende
storiche più care in epoca romantica: la tragica esecuzione della regina di Scozia, Mary Stuart. Il catalogo si
chiude con tre opere vicine ai temi del neoclassicismo romano: una scultura di Raimondo Trentanove, un
raffinato dipinto di Vincenzo Camuccini in relazione al grande capolavoro custodito presso la Galleria Nazionale
d’Arte Moderna di Roma, e un aristocratico busto in marmo di Francesco Pozzi, artista formatosi proprio accanto
al grande pittore romano.

Milan - 14 April 2015

Ancient paintings

The aim of the paintings presented is to testify the effort to understand and convey the meaning of what we commonly refer to as "quality", ie the synthesis of the dialectical relationship between the strict application of the pictorial method of each artist, the originality in the interpretation of ancient and contemporary sources, the innovativeness which a painter sometimes reaches in his own production, a term which is not surprisingly often referred only to the great geniuses of art history. The intention at the base of this project is to return the intentio in each picture, meaning the synthesis of an era and of the personality of the artist who painted it, purging it as much as possible from the description of mere decorative aspects, which sometimes we devote too much work to.

Milan - 16 October 2002

Drawings of the XVII and XIX centuries and a collection of majolica

Casimiro Porro after running for more than forty years the Auction House Finarte as the protagonist of the most important sales of collectibles and as a witness of the enchantment of a rising market, decides to create a new and young company, the Porro & C., invariably led by the refined taste that has always distinguished him. The new business is opened with this interesting exhibition that combines, in a somewhat provocative way, an elegant collection of XIX century Italian and English drawings with a collection of historiated plates from XVI century workshops.

Mostra 1
Milan - 19 March 2003

The fellowship between Gianfranco Ferroni and Casimiro Porro

This exhibition celebrates the great friend and renowned artist Gianfranco Ferroni grouping a nucleus of thirty works among the most sensitive and important of his artistic research: the close relationship with Casimiro Porro gives the opportunity to become acquainted with this great painter through the fond eyes of one of his great connoisseur, present in all stages of his painting research.

Milan - 08 June 2011

Melotti, Licini and Ferroni: the balance of light

The exhibition compares the poetics of these three artists extolling the common pictorial reflections: together with the strong mental approach what unites them is the constant of levity, understood as the lightness of stroke and the dematerialization of forms. This attitude is embodied in various shades which are more spiritual in Ferroni, closed in inner reflection in Licini and sometimes playful in Melotti. From a comparison of their work it is evident as the research of balance and harmony is declined in three different visions that are never predictable. The exhibition offers elegant comparisons to relish these topics and slowly enter these mild and subtle visions created by the three masters.


project: lucabossi.it